perjantai 9. heinäkuuta 2010

Pitkä viikonloppu Karlstadissa (osa 2)

Huomaan nyt, että itse asiassa parempi otsikko olisi voinut olla pitkä viikonloppu poissa Glomfjordista, koska Karlstadissa emme niin kovin paljon aikaa viettäneet. Ehdin sentään ottaa kaupungissa oheisen valokuvan.

Kisan päätyttyä ja syötyämme pikaisen päivällisen lähdimme ajamaan kohti Glomfjordia. Suunnitelma A oli ajaa Östersundiin ja yöpyä siellä, mutta aika nopeasti kävi selväksi, ettemme jaksaisi yli 550 km:n ajomatkaa. Suunnitelma B oli ajaa Sundsvalliin (n. 530 km). Ajallisesti A ja B eivät toisistaan juuri eronneet. Suunnitelma C sisälsi yöpymisen Svegissä, mutta n. 400 km ja saapuminen perille huomattavasti puolenyön jälkeen ei sekään tuntunut hyvältä idealta. Niinpä hylkäsimme kaikki em. suunnitelmat ja ajoimme yöksi Gävleen. Saimme moottoritien varren hotellista toiseksi viimeisen vapaan huoneen ja ehdimme jopa istua hetken hotellin terassilla. Ilta oli lämmin ja ilma täynnä hyttysiä.

Maanantaiaamuna olimme tien päällä jo heti seitsemän jälkeen ja yli 15 tuntia myöhemmin olimme vihdoin perillä Glomfjordissa.

Matkalla olivat viivästyksenä tällä kertaa paitsi tietyöt, myös eläimet.

Ruotsin Lapissa tien oli valloittanut porolauma.

Lauma ruokaili autoista välittämättä.

Välillä porot siirtyivät hetkeksi pois tieltä, mutta palasivat samantien takaisin ja lähtivät juoksemaan automme menosuuntaan.

Norjan puolella aiheuttivat lievää stressiä tiellä ja sen varrella vapaana vaeltelevat lampaat.

Yhteenvetoa reissusta.
Hammarö. Kisakenttä sijaitsi tarkalleen ottaen Hammarön kunnassa. Kentän läheisellä asuinalueella oli vieri vieressä hyvässä maalissa olevia omakotitaloja ja toinen toistaan komeampia puutarhoja. Hammarö ja Karlstad sijaitsevat aivan Vänernin rannalla, joten kauniita järvimaisemia oli tarjolla matkalla kentälle.

Lähiruokaa. Ruotsissa tuntuu olevan todella tiheässä kauppoja, joissa myydään paikallisten tuottajien tuotteita, lähiruokaa. Kaupoista oli aina hyvissä ajoin mainoksia ja ne oli lähes poikkeuksetta sijoitettu siten, ettei matkaa päätieltä ollut kovinkaan paljon. Aika moni kauppa sijaitsi suorastaan tien varrella.

Sää oli perjantaina ja lauantaina aivan loistava: lämpötila ylitti hellerajan. Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä alkanut sade jatkui vielä aamullakin pieninä kuuroina, mutta pikkuhiljaa aurinko alkoi taas lämmittää. En ollut ymmärtänytkään kaivanneeni aurinkoa ja lämpöä näin paljon! Muutama kymmenen kilometriä ennen Norjaa rajaa lämpötila alkoi laskea ja samalla rupesi sataa tihuuttamaan.