sunnuntai 12. syyskuuta 2010

Ulkosuomalainen Suomessa

Olen tällä hetkellä edelleen opintojen takia Suomessa. Blogia olen päivittänyt täällä ollessa normaalia harvemmin, aivan tietoisesti. Ystäväni Saija totesi, että ulkosuomalaisen blogin päivittäminen Helsingissä ollessa menee ohi teeman. Toisaalta olen kyllä myös Glomfjordissa ollessa käsitellyt blogissani aiheita, joiden yhteys asumiseemme ja kokemuksiimme ulkomailla on ns. kaukaa haettu.

Suomessa ollessa olen harrastanut kulttuuria ja muuta siihen liittyvää niin paljon kuin mahdollista: konsertteja, näyttelyjä, kirja- ja levykaupoissa kiertelyä sekä ruokailemista mukavassa seurassa hyvissä tai vieläkin paremmissa ravintoloissa. Kotona ruokaillessani olen valinnut ruokalistalleni kaikkea sellaista, mitä Norjassa tai Glomfjordissa ei ole mahdollista saada. Olen myös nauttinut kauniista ja vähemmän kauniista syyspäivistä kävelylenkeillä meren rannalla - vaihteeksi suhteellisen tasaisilla teillä ja poluilla.

Useita kertoja parin Helsingin-viikon aikana minut on kadulla pysäytetty ja kyselty ohjeita sinne tai tuonne pääsemiseksi. Aiemmin selkeästi yleisin kysymys, joka esitettiin, oli aina (suomeksi/englanniksi) "Missä sijaitsee Temppeliaukion kirkko?" Nyt sen sijaan minulta on kyselty suomeksi täsmäohjeita, esimerkiksi: "Mistä alkaa Malminkatu?" Kuinka pitkä matka tästä (Eerikinkadulta) on osoitteeseen Fredrikinkatu 31?"

Kertaalleen olen päässyt neuvomaan eksynyttä ja pelkästään ranskaa puhuvaa pariskuntaa, jolla oli lapulla hotellinsa nimi ja osoite. Englanniksi kertomani ohjeistus aiheutti vain olkapäiden pudisteluja ja pään pyörityksiä. Yhdistämällä italian alkeisopintoni ja kouluaikaiset latinan opintoni sekä harvat tietämäni ranskankieliset sanat sain neuvottua "Apres un blanc building (piirsin ilmaan kuvan talosta ja osoittelin samalla ko. valkoista rakennusta eli Tennaria) sinistra (tein kädelläni kääntymisliikkeen vasemmalle). Pariskunta kiitteli minua vuolaasti - ja toivottavasti löysi myös perille.

Neuvonta- ja opastusurani on laajenemassa, viime kertaisella Oslon reissulla minulta kyseltiin jo ohjeita tietyn keskustassa sijaitsevan kadun löytämiseksi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti